ВЪВЕДЕНИЕ В ПРОБЛЕМАТИКАТА
Ролята и мястото на творчеството и иновациите за съвременните общества са многократно потвърждавани в различни стратегически документи сред които са Стратегията за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж „Европа 2020“ (COM (2010) 2020 окончателен) и Зелената книга на Европейската Комисия „Отключване на потенциала на културните и творческите индустрии“, които от своя страна поставени на силна, конкурентна и диверсифицирана индустриална основа с оглед изграждането на общество и икономика на знанието, творчеството и иновациите са обща цел на Европейския съюз, което предполага диференциран подход, отразяващ социалните, икономически, културни и образователни различия между държавите–членки. Бъдещето на културата на обществото предполага развитието на нови форми и политики, които да променят актуалните към момента. Постигането на подобно състояние на културата на обществото изисква подкрепата на стратегически значими инициативи като: опазване и насърчаване на културното многообразие, творческата мобилност, защитата на интелектуалната собственост, повишаване на информационната грамотност на обществото, както и създаване на условия за развитие на качествено образование в областта на културните, информационни и творчески индустрии.
Проекта е изцяло в унисон, както с вече споменатите стратегически документи, така и с Националната стратегия за научни изследвания 2017-2030, тъй като си поставя за цел: да проучи съвременното състояние на информационната грамотност, в частност интелектуалноправната грамотност в университетска информационна среда сред обучаеми и обучаващи се, като предизвика граждански дебат свързан с повишаването на културата по въпросите свързани с интелектуалноправната грамотност сред академичните среди, нещо което е изключително навременно и необходимо.
Информационната грамотност (ИГ) се налага като концепция през последните години и е заложена в много международни проекти, програми и инициативи, с основната задача не само да популяризират информационната грамотност, но и да я пропагандират като едно от възможните решения за преодоляване на „дигиталното разделение”. ИГ е една от ключовите компетентности, която изгражда фундаменталното знание на съвременното общество. Нейното възпитаване е първоначалното стъпало във възможността и уменията да се търси и ползва огромният информационен поток.
Интелектуалната собственост (ИС) достига до ежедневието на всеки един от нас, като може да се разглежда, като част от информационната грамотност в университетска информационна среда. Поради това осъзнаването на важността и разбирането на интелектуалната собственост е от съществено значение за съвременните студенти, които са бъдещите информационни специалисти, инженери, изследователи, адвокати, политици и мениджъри на утрешния ден.
АКТУАЛНОСТ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
Провеждането на изследване свързано със създаването на концептуален образователен модел за повишаването на информационната грамотност, в частност интелектуалноправната грамотност в университетска информационна среда, се обуславя от редица предпоставки. На първо място – от наличието на ограничен брой задълбочени самостоятелни изследвания, поставящи акцент върху релацията на ИС и ИГ в национален аспект; на второ място – от необходимостта да се проучат съществуващите модели и добри практики за обучение в областта на ИС за неспециалисти-юристи в Европа и света; на трето място да се анализира предлаганото образователно съдържание и учебни програми, отговарящи на този спектър от знания; на четвърто място е необходимо да се проучи чуждият опит на действащите мрежи за повишаване на информираността по въпросите, свързани с ИС; на пето място – нуждата от изследване на степента на информираност по интелектуално-правните въпроси в хуманитарните и социални науки, както сред обучаващите се, така и сред обучаващите в университетска среда. След всичко, казано дотук, се налага изводът, че въпросът за позиционирането на ИС в контекста на широката рамка на ИГ е актуално, навременно и необходимо. Разглежданият проблем е изключително актуален, засяган е частично от различни аспекти от други автори, но не е разкриван в пълнота до момента.
Тематиката на проекта е интердисциплинарна и обхваща актуални проблеми от областта на социалните и хуманитарни науки, правото, формалното и неформалното образование, педагогиката, социологията и други области, разглеждани в контекста на съвременното информационно общество.
Проектът си поставя целенасочено обвързани научноизследователски задачи на три нива:
Първо ниво има теоретичен характер: натрупване на фактологична информация под формата на библиографски справки по тематиката на проекта; изследване на модели и добри практики за повишаването на информационната грамотност и интегриране на обучението по ИС в университетска среда в областта на социалните и хуманитарни науки, в национален, европейски и международен мащаб; разработване на анкетен инструментариум и провеждане на две анкетни проучвания сред обучаеми и обучаващи; отваряне на анкетното проучване в международен план и провеждането му в Италия и Австралия, като продължаващ резултат от проекта.
Второ ниво има практико-приложен характер, като основна задача на това ниво е да се създаде обща и комплексна методология за повишаване на информираността по проблемите на интелектуалната собственост в университетска информационна среда, разпространение на знание по интелектуална собственост и популяризиране на целите, дейностите и резултатите от проекта чрез: създаването на специализиран уебсайт на проекта; организирането и провеждането на научен семинар с международно участие, посветен на международния ден на интелектуалната собственост (26 април).
Трето ниво има учебно-методически и информационен характер, като в основата на това ниво е разработването на модел за формално и неформално обучение по интелектуална собственост. Създаване на ново учебно съдържание, насочено към студентите в социалните и хуманитарни науки, както и създаване на обучителни курсове за преподаватели и обучаеми в университетска среда. Популяризиране на иновативния образователен модел за повишаване на информационната грамотност и интегриране на интелектуалноправната грамотност в университетска информационна среда. Осъществяването на поредица от майсторски класове, уъркшопи и публични лекции, насочени както към студентите, така и към докторантите и младите учени в екипа.
ИНТЕРДИСЦИПЛИННОСТ И ЕКИП НА ПРОЕКТА
За постигането на поставената цел и произтичащите от нея конкретни подцели в проекта ще бъде използван интердисциплинен изследователски инструментариум, включващ: комплексен подход; метод на издирване, анализ, синтез и систематизация на фактологична информация; описателен и сравнителен метод; анкетен метод; метод на моделиране и др.
Изследователският екип на проекта се състои от водещи български учени, като интердисциплинната проблематика на проекта е покрита с изследователи със съответстващи научни интереси, постижения и международна репутация в областта на теорията и практиката на интелектуалноправните проблеми, което е видимо от посочените в биографиите им научни публикации, водени лекционни курсове и участия в експертни групи, комитети и проекти. Капацитетът на научния колектив се допълва и с ядро от изявени международни специалисти в изследваната проблематика.